Whitelines

Whitelines rutat är en skrivbok med nästan osynliga rutor. Det gör att de knappt syns och därför stör de inte det du du skriver i boken.

Whitelines är en svensk uppfinning där man har tryckt vita linjer, rutor och punkter på svagt tonat papper i skrivböcker. Eftersom man oftast använder en penna med en mörk färg så stör inte linjerna det man skriver eller skissar. Linjer och rutor syns knappt. Om man scannar eller kopierar sina anteckningar försvinner linjerna helt och man får ett rent intryck.

Whitelines rutat för räkning

Ett Whitelines rutat block är perfekt när man ska räkna till exempel. Visst finns det kalkylatorer i vilken mobiltelefon eller dator som helst men ibland måste man sätta upp en ekvation eller rita ett diagram för att beskriva sitt räkneproblem. Om man dessutom inte har med sig sin dator eller telefon men plötsligt måste räkna ut något är man hänvisad till papper och penna.

Gör korsord med Whitelines rutat

Att lösa korsord är klurigt och kul. Att göra egna korsord är väldigt mycket klurigare och ännu roligare. Med ett rutat papper blir det enklare att få en översikt över sitt korsord.

Spela med Whitelines rutat block

Om man är två personer och vill fördriva tid eller bara ha kul kan vi varmt rekommendera Luffarschack och Sänka fartyg. Det är två spel som är lika enkla som roliga att spela. Det som krävs är ett rutat block och pennor. Om du utökar din arsenal med tärningar kan du till exempel spela Yatzy med ditt Whitelines rutat block. Kort sagt alla enklare spel med någon form av protokoll blir möjliga med ett rutat block.

Sänka fartyg med Whitelines rutat block

Sänka fartyg eller Sänka skepp är ett spel som är populärt över hela världen. Reglerna varierar något. Den som är riktigt intresserad använder sig så klart av de regler som man följer i VM. I korthet går spelet ut på att man lägger ut fartyg på en yta som är tio gånger tio rutor stor sitt Whitelines rutat. Fartygen symboliseras av ett antal rutor. Man kan till exempel ha fyra ubåtar som är en ruta, tre torpedbåtar som är två rutor, två kryssare som är tre rutor och ett slagskepp som är fyra rutor. Sedan ska man gissa var motståndaren har lagt ut sin fartyg. Om man träffar får man gissa vidare. Om man bommar går gissningen över. När man träffar något måste motståndaren berätta vad man har träffat.

Läs mer